pühapäev, 1. november 2020

Milline võiks olla IT professionaal Eestis

Eesti on IT vallas üldiselt tänapäeval edasipürgiv, uuendusi ja arendusi otsiv ning seetõttu kiiresti arenev. Sellest tulenevalt on ka pidevalt suur vajadus IT professionaalide järele. Kuid milline võiks või peaks üks Eestis tegutsev IT proff olema?

Kindlasti võib lugeda professionaali üheks eelduseks korralikku ettevalmistust ja väljaõpet. See alati ei pruugi tähendada ülikooli või kutsekooli lõpudiplomit/-tunnistust. Samas selle puudumisel on keeruline selgitada, kas vajalikud teadmised-oskused ikka tõepoolest on inimesel olemas. Vastava kooli lõpetanu kohta saab üsna kindlalt eeldada, et tal on vähemalt enam-vähem väljaõpe ja teadmised IT erialal. Seega diplom on heaks eelduseks professionaalile. Lisaks sellele, et tunnistuse põhjal saab kindel olla, et inimene on omandanud vastavad teadmised, annab see ka aimu inimese tööeetikast, mis omakorda on kindlasti oluline professionaalile. Kooli lõpetanu kohta võib öelda, et ta on järjepidev ja valmis pingutama, kuna igaüks ei viitsi lõpuni vaeva näha, et kraad kätte saada. 

Siit edasi võibki liikuda IT professionaalile oluliste omaduste juurde. Kindlasti üheks neist ongi eelmainitud valmidus pingutada. IT alal (nagu paljudel muudelgi) võib tihti ette tulla probleeme, mille lahendamine esmapilgul ei tundu üldse lihtne. Seepärast on oluline, et inimene kohe alla ei annaks ja oleks valmis parima lahenduse nimel veidi vaeva nägema. Lisaks sellele võiks IT erialal professionaalina näida püüdev inimene olla uudishimuliku loomuga. Kuna IT on väga kiirelt arenev valdkond, siis on professionaali puhul väga oluline pidev tahtmine ja valmidus end täiendada. Ilma selleta võib kunagine professionaal kiirelt muutuda iganenuks ja kaotada kaaslaste imetluse ja isegi austuse professionaalina. 

Ilmselt on Eestis proffil oluline olla ka hea suhtleja. Kuna professionaaliks ei saa keegi iseennast kuulutades, vaid pigem just kaasspetsialistide austust välja teenides, siis ei saagi suhtlemisest üle ega ümber. Selle alla ei käi vaid teiste inimestega otsekontaktis olemine, oluline on ka lihtsalt eneseväljendus - kommentaarid või teaduslikud kirjutised on head lugeda vaid siis, kui need on selgesti mõistetavad ja huvitavalt kirjutatud. 

Lisaks võiks IT professionaal olla ka enesekriitiline. Kui inimene teab enda võimeid ja räägib nende kohta ausalt, siis on kõige paremini ja efektiivsemalt võimalik teda tööle rakendada. See muidugi ei tähenda, et professionaal peaks töötama ainult nende asjade kallal, mis talle lihtsad tunduvad. Nagu ka õppejõud on maininud, siis oluline on leida piir keerulise väljakutse ja üle jõu käiva ülesande vahel. Seda piiri on aga palju lihtsam leida, kui inimene räägib avatult oma oskustest ja ka puudujääkidest ning oskab analüüsida oma võimeid. 

Lõpetuseks võib veel ära mainida professionaali puhul (minu arvates) olulise enesekindluse. Ma arvan, et suur osa professionaalse mulje jätmisest on sellel, et oled kindel enda oskustes ja saavutustes. Kuna alati leidub inimesi, kes mingit saavutust või omadust maha teevad, siis on hea märk see, kui ise suuta sellise võib-olla alusetu kriitika (või vähemalt mitteobjektiivse kriitika) juures rahulikuks ja enesekindlaks jääda. See näitab, et tõepoolest tead, mis teed ja oskad selle vajalikkust põhjendada. 

Kokkuvõttes on väga palju omadusi, mis teevad ühest niisama IT spetsialistist konkreetselt professionaali. Igal tööandjal või koleegil on omad erinevad eeldused ja ootused professionaalile, kuid peamised nõudmised - viisakas välimus ja suhtumine teistesse, laialdased või väga süvendatud konkreetsed teadmised ja samuti teiste tunnustus - on enamasti kõigil.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar

IT-turvarisk - pettused

Internetipettused on kahjuks tänapäeval (ja juba mõnda aega) üsna levinud nähtus. F-Secure'i (IT-alase truvalisusega tegelev ja selleala...